Tuesday 25 September 2007

AVRO quits podcasting due to rights issues.

Since long I've been enjoying the podcast delivery of the radio show Andermans Veren. However, they decided to stop this due to rights issues. In short, they need to pay BUMA/STEMRA (Dutch ASCAP/BMI) a license fee, but they don't know how much.

This is the letter I sent them (in dutch)


Re: Podcasts stoppen.

Naar aanleiding van uw bericht over het stoppen met podcastweergaves van ondermeer Andermans Veren, zou ik u het volgende willen meegeven.
De afgelopen twee jaar heb ik met heel veel plezier gebruik gemaakt van de podcastservice van de AVRO om uw programma Andermans Veren te beluisteren op een tijd die mij wel schikt (namelijk 's middags in de trein naar huis). Mede hierdoor ben ik in aanraking gekomen met een keur aan kleinkunstartiesten die ik anders nooit zou hebben gekend, of waarvoor mijn waardering veel lager zou zijn dan nu het geval is. Hiervoor mijn hartelijk dank.
Dankzij uw podcast heb ik ondermeer CD's aangeschaft van Mylou Frencken, Alex Rouka en Boudewijn de Groot. Tevens heb ik door het enthousiasme meerdere theatershows bezocht van artiesten waar ik anders nooit naar toe zou zijn geweest.

Door te stoppen met uw podcastservice, verliest u mij als luisteraar. Dit zal voor u als organisatie waarschijnlijk niet een heel groot verlies zijn. Voor mijzelf is het ook geen groot verlies daar er genoeg podcasts zijn om het Andermans Veren-gat op te vullen. Degene die wel verliezen bij het stopzetten zijn de artiesten, daar ik nu niet meer blootgesteld word aan nederlandstalige kleinkunst.
Om Kasper van Kooten te citeren:
"De artiesten verliezen en dat moet jullie een rotzorg zijn." (uit "De Ziekte van Download").

Ik hoop dat u een en ander in overweging neemt bij het besluit om weer door te gaan met podcasting. Wellicht is het goed om te bedenken dat podcasting, net als radio, bijdraagt aan de populariteit van een artiest.

Hoogachtend,

Zaaf


So does anyone know about a good replacement for the loss of this podcast? Should I start to listen to Soccergirl Inc.?

Zaaf

No comments: